Tuesday, August 19, 2014

Cykelturer i Solna

Vad?
Cykelturer i Solna med fokus på framkomlighet, konflitker och cykelplanen.
Turen kommer att vara drygt 10 km lång och med korta stopp för samtal om specifika platser och lösningar. Beräknad tid 1 h, med samtal tog det betydligt längre tid.

Var?
Utgångspunkt: Solna Torg

När?
  • Torsdag 21/8, 18:00. halvklart, 18 grader och inget regn.
  • Söndag 24/8, 11:00. Strålande väder. Samling bakom KDs valstuga.
  • Torsdag 28/8 7:30 alt. 12:00. En titt på morgonrusningen eller en lunch runda. Om intresse finns.
Tiderna kan justeras lite om önskemål finns. Tiden ovan är avgångstid. Jag kommer vara på plats ca 15 min innan.

Vem?
Alla är välkomna, medtag cykel (lånecyklar finns tillgängliga, citybikes) säg gärna till om ni kommer antingen på mejl, facebook eller twitter, föranmälan är inget krav, (men jag ser gärna att någon lovar komma).  Kontakt, lämna en kommentar, @sthlmA eller 076 925 88 60.


Ps
Om ni vi läsa om hur det kan vara att cykla med mig så kan ni läsa lite här: Bicycle tour från Tokyo Green Space. Solna är dock inte riktigt lika spännande som Tokyo och fokus ligger på cykelfrågor.

Thursday, August 14, 2014

cykla med trafikverket i Solna

Orienterbarhet är viktigt för att cykla, att utnyttja naturliga stråk är ett enkelt sätt att uppnå det. Andra lämpliga stråk är större vägar och järnvägar, speciellt den vertikala aspekten gör cykelvägar längs järnvägar lämpliga. Detta är dock ej allt möjligt.
Enligt Solnas cykelplan etapp 1 saknas det endast en enda länk i Solna cykelnätverk, jag håller inte riktigt med. Trafikverket håller inte med heller (remissvar cykelplanen etapp 1), utan pekar helt riktigt att det är bra om man kan cykla längs stråk, de pekar ut att det vore bra om man kunde cykla längs vattnet från Pampas till Solna strand, jag håller med men skickar vidare till Trafikverket.
Jag väljer att peka ut denna plats som trafikverket stängt av. Här längs E4an fick inte cykelvägen längre plats. Enligt trafiken.nu är detta ett regionalt cykelstråk, precis på gränsen till NSP titta här, när detta stängdes av vet jag ej, men denna led är med på Solnas cykelkarta från 2007 (fortfarande den mest aktuella). Det är fantastiskt hur snabbt naturen återtar övergivna ytor, även hårdgjorda sådana. Detta visar även på vissa problem med kartor och avsaknaden av uppdatering av dessa.
 Såhär ser det ut längs cykelvägen.
Det är länk på drygt 100 m som saknas i dag och det känns inte oöverkomligt att en dag ska man kunna öppna den igen, det är dock inte oproblematiskt om man inte kan ta tillbaka ytan från påfarten till E4an norrut då detta är precis på gränsen NSP. I dag leds cykelvägen om på två (eller tre) olika sätt. Antingen via NSP genom Haga Södra portar och tillbaka till Linvävartorpet eller över på andra sidan E4an. Jag har frågat trafikverket om denna sträcka men ej fått svar. Uppdatering: Det är inte beslutat men troligen någon gång under 2017. Enligt mejl från Trafikverket.
 Detta en av de alternativa cykelvägarna man tar istället, den har tre direkta problem, det är smalt (just här), det är en omväg och den är grusbelagd. Då vägen går genom NSP kommer knappast 1 eller 3 av ändras.
Detta är vägen som pekas ut Solna cykelplan som regional cykelstråk. Den är  i dagsläget svårt att se som ett riktigt alternativ, den har beläggningsproblem, den håller på att växa igen (avsaknad av underhåll och eller trafik?), det är en onödig uppförsbacke och det är en omväg. Dessutom är jag skeptisk till hur bra väl saltsopen kommer tas emot av NSP. Andra sidan av E4an känns då som ett bättre alternativ, en sträcka som helt saknas i cykelplanen. 

Två andra platser med trafikverket i Solna.
 En av de potentiellt viktigaste genvägarna i Solna är avstängd på grund av bygget av Mälarbanan. Detta är en bra hänvisning, (skulle dock gärna se en karta också) den förklarar varför det är avstängt, vem som stängt av och hur länge det ska vara avstängt. Dessutom finns en hänvisning om hur man ska cykla.
En annan bra hänvisning, här det norralänken projektet som ställer till det. Här finns kartan, men det saknas informatiom hur länge det ska vara avstängt. I detta fall beror det på att trafikverket fortfarande inte vet vad de ska hitta på för att lösa problemet (mejl 13/8). Dock saknas skyltning längs den alternativa rutten och en nyare avstängning av trafikverket förlänger ytterligare cykelvägen, nu ska man cykla runt Karlberg också. Sedan att det är en bitvis en olämplig cykelväg är en också viktigt att påpeka, men ansvaret för detta faller helt på Solna stad och Stockholms stad och det generella problemen med cykelnätverket.

Friday, August 8, 2014

cykla i solna

 Frösundaleden. Hänvisning saknas helt. Visserligen är detta en temporär siutation men lika stor hänsyn har tagits till alla trafikslag och cykel är den som lidit mest är helt enkelt en ofrånkomlig konsekvens av de olika etapperna i projektet enligt projektledaren. - Jag påstår att vi har proriterat alla trafikslag. Denna väg öppnas dock snart efter drygt 2 år, dock kommer den fortsatt lida av andra brister. Det finns dock en chans att dessa justeras innan öppnandet, även om jag tvivlar, så jag avstår från kommentera dem nu.

För mig dock den stora frågan följande, hur lång är en tillfällig avstängning och när tröttnar man på det man håller och slutar justera skyltar och omledningar? Från genomförande beskrivningen av etapp 3 av tvärbanan.
 Byggandet av spåranläggningen kommer att medföra tillfälliga begränsningar av framkomligheten för andra trafikslag. 
Hur lång är en tillfällig situation? Som ett bygglov 10 år? Jag kan förstå denna tanke men tycker den är något problematiskt då bra alternativa vägar saknats under byggtiden. Eftersom bygget inte är klart så avstår jag övriga frågeställningar om de nya cykelvägarna här tills de fått tid att avsluta, vilket bör vara inom två veckor. Biltrafiken har flutit på, inte utan störningar i stort sett varje dag under hela byggtiden.
I cykelplanen del ett markeras sträckan som byggplats - provisorier, jag vet inte vilka provisorier som avses, då inga lämpliga alternativa vägar har existerat.
 Mäster Simons väg. Hänvisning saknas från andra hållet, och är komplett från detta håll just här men försvinner sedan. Plus asfalten är borttagen vilket gör det svårt att mötas, kurvan är dessutom mycket skymd.
 Solna C, cykla genom högen av sten/grus.
 God skyltning är viktigt och den nya cykelplanen påpekar mycket riktigt att det finns brister i nuvarande skyltning.
 Jag är hänvisad till andra sidan. Av vadå?
 Huvudcykelstråk 9, skall vara lämpligt att cykla 30 km/h på. Bommen kommer sig av att bakom den ligger en skolgård där det av förklarliga skäl ej bör cyklas speciellt snabbt. Gruset från en illa uttänkt gångväg. När det snöar måste man skotta snö, när det regnar måste man sopa grus. Här har jag en känsla av att 30 km/h snabbt kommer att anses vara för snabbt. För en bil anses det vara långsamt och en lämlig fart förbi en skola. Man måste fråga sig om vilka skillnader som finns mellan dessa situationer och vara bredd på att svaren man får kanske inte passar in den lagda planen. Och ta konsekvenserna av detta.
 Detta är i detaljplanen tydligt markerat som gång-cykelväg för allmänt nyttjande, detta måste alla som bosatt sig här från början ha känt till. Någonstans tappade den planen helt kontakt med verkligheten. Det är också svårt att förstå hur man tänkte när man gjorde Råsundavägen till en gc-bana för att sedan förbjuda c trafik genom, den påstådda men ej verkliga, innergården. Detta är ett exempel på en mindre bra kompromiss och viss avsaknad förståelse för vad som gör en stad. Sådana här misstag får kommer att få leva länge med därför måste de undvikas direkt, jag vill inte riva husen ovan då det bor människor här som också har rätt, tyvärr krockar deras rättigheter med mina genom en konflikt skapad av Solnas stad brist på framsynhet. Jag har frågat Solna stad om Råsundavägen men ej fått något svar. När jag sprungit/gått genom gården har det ofta varit leksaker på den avspärrade gång cykelbanan vilket är en förklaring men samtidigt ett anspråkstagande av det offentliga rummet och infrastrukturen, detta är ej oproblematiskt. Om man applicerar samma förhållningssätt på en bilväg vore detta svårare att argumentera för. Kan man inte bara cykla runt då och så är problemet ur världen? Ja man kan cykla runt, men nej problemet är inte löst då, omvägarna är dåligt lösta och innebär höjdskillnader som lätt kunde ha undvikits. Denna plats är kanske ett extra tydligt på en av den bygga strukturen skapad konflikt, men det är knappast den enda, det finns många liknande platser där samma problem existerar. Där blandningen av semi-privat och offentligt skapar problem. Speciellt för cykelbanor.
Den nya cykelplanen ritar cykelvägar runt platsen.
 Regionalt huvudcykelstråk. Skymd sikt, mycket vegetation.


Lite längre fram, hinder istället för skapa en lyckad trafiksituation.
 En annan plats där sikten är skymd längs Enköpingsvägen.
 Denna cykelväg är oskyltad, om man inte vet vart den leder är det mycket oklart att man ska ta den, standarden på vägen och bommen är oförklarlig. Oförklarlig stoppanordning.

30 km/h runt hörnet i gruset, knappast. Detta är ytterligare ett exempel på en tillfällig omledning.

Jag är fullt övertygad om tjänstemännen i Solna stad känner till det här problemen, tillika att politikerna gör det, åtminstone bitvis. Jag har ingen överblick över hela Solna och jag förväntar mig inte att någon enskild politiker har det heller, men någon tjänsteman har säkert en komplett bild av cykelvägarna. Det är synd att denna kunskap ej påverkat dragningen av cykelbanorna i cykelplanen del 1, enligt den finns det blott en (1) saknad länk bland Solnas cykelvägar. Här har jag svårare att vara säker då det saknas en aktuell cykelkarta och cykelplanen saknar de cykelvägar som klassats som lokala, något som verkar ha skett inte helt stringent. Men jag är övertygad om att det saknas långt mer än en länk i Solna stad.

Därför vill jag ta tillfället i akt bjuda in alla ansvariga för en cykeltur genom verkligheten, jag lovar att bjuda på bullar (eller liknande) till alla ansvariga eller intresserade som vill komma med.

Thursday, April 10, 2014

Stråk

Eller fyra olika upplevelser som utgör en helhet.
Södra Långgatan.

Wednesday, April 2, 2014

arenastaden

Gång cykel. Inklämd.
 Några vyer av nästan slumpmässig karaktär.

Tuesday, April 30, 2013

Råsunda

The legendary football stadium is being torn down. The north section which used to be the main one for the home team fans is is be taken down first. It will be replaced with something a lot more generic. The stadium function has been moved a kilometer or so to the new Arena City.

Thursday, February 21, 2013

Råstasjön - 100 m from a lake.

Råsta sjön aerial perspective, by Jan Ainali CC-license. From wikpedia article about Råstasjön.

 Solna is proposing a series of developments on the north of Råstasjön, a small lake surround by nature and houses. Enveloped by the railroad landscape on two sides. Suburban modernistic housing on one side.  Recently a large arena was built and the surrounding complex with housing, offices a gigantic shopping mall is under construction to the east of the lake. To the north (up in the above photo) and housing are is proposed between the small forest north of the lake and the railroad yard to the north.
The are around the lake is a popular recreational area for the inhabitants of Solna and neighboring Sundbyberg. (I  run around the lake regularly.)